Deze week was er een interessante scholingsavond over schouderprotheses bij Medische Kliniek Velsen. Schouderprotheses zijn volop in ontwikkeling en daarom was het voor de fysiotherapeuten van Schoudernetwerk Noord-Holland Noord interessant om hier een avond over te praten samen met de orthopedisch chirurgen Bauke Kooistra en Joost Willems van Medische Kliniek Velsen. Schoudertherapeuten Bart Moleman en Daan Liefting van Fysio Heiloo waren hierbij aanwezig. Fysio Heiloo maakt deel uit van Schoudernetwerk Noord-Holland Noord.

Schouderprothese

Een schouderprothese is een ander woord voor een kunstschouder of ‘nieuwe schouder’. Er bestaan 2 soorten nieuwe schouders: een anatomische en een omgekeerde (reversed) schouderprothese.

• Een klassieke (anatomische) schouderprothese kan nodig zijn als u schouderartrose heeft. Schouderartrose is slijtage aan uw schoudergewricht. Uiteindelijk leidt schouderartrose tot de aantasting van het kraakbeen van het schoudergewricht. Deze aantasting kan erg pijnlijk zijn.
  • Een omgekeerde schouderprothese (reversed schouderprothese) kan nodig zijn als de pezen van de schouder onherstelbaar gescheurd zijn, mogelijk in combinatie met artrose.

Wat zijn de symptomen?

• Pijn in de schouder of bovenarm. De pijn wordt erger bij gebruik van de schouder en kan ook ‘s nachts aanwezig zijn.
  • Stijf gevoel in de schouder met verminderde beweeglijkheid.
  • In uw dagelijks leven kan dit leiden tot beperkingen in de persoonlijke hygiëne, het heffen van de arm of het tillen van een boodschappentas.

Heeft u al enige tijd schouderklachten? Maak dan nu een afspraak bij Fysio Heiloo. Bel 072-5339355 of mail ons via het contactformulier op de website. www.fysioheiloo.nl